Cumartesi, Temmuz 12, 2008

Hasanpaşa Hanı

Dün bir ara Diyarbakır’a yeni taşınan arkadaşımla beraber, Hasanpaşa Hanı’na gittik. Hasanpaşa Hanı Ulu Cami’nin hemen karşısında yer alıyor. Yola bakan cephesinden herhangi bir özelliği yok, zira altında bir sürü dükkân var, ama kapıdan içeri girince geniş bir avluya ulaşıyorsunuz ve kendinizi bambaşka bir yerde buluyorsunuz.

Ben geçen Eylül’de buraya ilk kez geldiğimde, avluda bir adet kafe ile 2-3 tane açık dükkan vardı, zaman içerisinde birkaç kez daha gittim, buraya her gelen arkadaşımı da götürdüm, kışın ortadaki kafeyi bir çeşit branda ile kapatıp, kışlık hale getirdiler, yazın ise zaten açık her yeri. Bu bir sene zarfında her gittiğimde Hasanpaşa Hanı’nı değişmiş olarak buldum. Önce sadece giriş kat açıktı, sonra üst katları da açtılar.

Dün gittiğimizde de capcanlı, cıvıl cıvıl bir ortam vardı. Hemen her dükkan açılmış, ağırlıklı hediyelik eşya ve antika satılıyor. En önemlisi bu işletmeler hanın dokusunda zarar vermeden, yani sırıtmadan varlıklarını sürdürüyorlar (Gerçi bu dükkanlardan alışverişi tavsiye etmem, karşıya geçip kapalı çarşıdan aynı ürünleri çok daha ucuza bulabilirsiniz).

Üst katlara ise bir çok kafe vb. yerler açılmış, benim dün gördüğüm ise çok kalabalık olduğu idi bunların.

İlk gittiğimde ortada bir kafe vardı demiştim. Nasıl bir yapılanmaları var bilmiyorum ama o kafeyi KAMER işletiyor. KAMER Kadın Merkezi Vakfı’nın kısa adı ve bu vakıf zor durumdaki kadınlara yardım etmek için kurulmuş. Benim de Hasanpaşa Hanı’nı gördükten sonra bu vakıftan haberim oldu. Web siteleri kapanmış yalnız, o yüzden adresi veremiyorum.

Hasanpaşa Hanı Diyarbakır’da günümüze ulaşan az sayıdaki handan birisi. Yıkılmak üzereyken restore edilmiş ve bu halini almış. Çok da iyi yapmışlar. Han Sokullu Mehmet Paşa’nın Diyarbakır’da valilik yapmış oğlu Hasan Paşa tarafından 1572–1575 yılları arasında yapılmış. İpek yolu üzerinde olduğundan o dönem sıklıkla kullanılmış, altta da 500 hayvanın barınabileceği bir ahırı varmış. Ben alt katı göremedim, bir gün kontrol etmekte fayda var.

İnternette yapılan küçük bir gezinti ile bu han hakkında bir sürü bilgi bulunabiliyor.

Zaman Gazetesi > Diyarbakır Hanları ve Özellikleri
Diyarbakır Valiliği > Hanlar ve Özellikleri


Fotoğraflar

Hiç yorum yok: